
© Uitgeverij De Morgen, 2003
Dit artikel mag niet gereproduceerd of verspreid worden zonder schriftelijke toestemming van Uitgeverij De Morgen NV.

18 juni 2005, p. 4

Enkel voor ‘De Morgen’ is VB geen normale partij
ONDERZOEK STELT STERK GEWIJZIGDE HOUDING TEGENOVER VLAAMS BELANG VAST BIJ ‘DE STANDAARD’ 

B R U S S E L
E i g e n  b e r i c h t g e v i n g

Tom Cochez

D
e Morgen is de enige krant
die het Vlaams Belang nog
steeds beschouwd als ‘geen

normale partij’. Dat blijkt uit een
proef van Lieve Dierickx, die de
berichtgeving over het VB gedu-
rende twee maanden volgde. De
resultaten van de studie staan op
de site van Blokwatch. De naams-
verandering van Vlaams Blok in
Vlaams Belang heeft de neutrale
houding van Het Laatste Nieuws

en de Gazet van Antwerpen niet
gewijzigd. De Standaard behan-
delt de partij in tegenstelling tot
voorheen als een partij zoals elke
andere en schuift daarmee op in
de richting van de populaire
pers. 

Hoe gaat de pers om met het
Vlaams Belang? Over het thema
werden de voorbije jaren pagina’s
vol geschreven. In grote lijnen
kwamen de verschillende onder-
zoekers tot de conclusie dat de
partij de laatste jaren door de
populaire pers behandeld werd
zoals elke andere partij. De kwa-

liteitskranten De Morgen en De
Standaard vormden een uitzon-
dering op de regel: de twee kran-
ten behandelden het VB uitge-
sproken kritisch. Er enkel over
schrijven als het pijn doet, was de
houding van beide.

Het onderzoek van Lieve Dier-
ickx geeft aan dat daar het voor-
bije jaar verandering in is geko-
men. De studie screende alle
krantenartikels tussen 15 no-
vember en 15 januari, de periode
onmiddellijk na het hervor-
mingscongres waarop het
Vlaams Blok zich omdoopte tot

Vlaams Belang.
Opvallend is dat De Standaard

de meeste artikels over het VB pu-
bliceert (227 artikels of 30 pro-

cent). Daarna volgen de Gazet
van Antwerpen (210 artikels of 27
procent), Het Laatste Nieuws (183
artikels of 24 procent) en De Mor-
gen (145 artikels of 19 procent).
Nog opvallender is de teneur in
de artikels. In De Morgen ver-
schijnen bijna uitsluitend neu-
trale (62 procent) of negatieve (35
procent) artikels over het VB. De
drie andere titels brengen elke
ongeveer 20 procent positieve ar-
tikels. De Standaard brengt on-
geveer evenveel positieve als ne-
gatieve artikels over het VB. De
Gazet Van Antwerpen en Het

Laatste NIeuws brengen minder
negatieve stukken (respectievelijk
13 en 19 procent), maar iets meer
neutrale stukken dan De Stan-
daard.

Het plaatje wordt nog scherper
wanneer de opiniestukken onder
de loep worden genomen. Van de
onderzochte kranten brengt De
Standaard de meeste positieve
opiniestukken over het VB (11).
Het gaat daarbij zowel om stuk-
ken van de eigen redacteurs als
om opiniestukken van derden.
Daarna volgen Het Laatste
Nieuws (7), de Gazet van Antwer-

pen (5) en De Morgen (0). Die laat-
ste brengt enkel neutrale (3) of
negatieve (10) opiniestukken. Die
gegevens leiden Lieve Dierickx tot
de conclusie dat “De Standaard
haar houding lijkt verschoven te
hebben naar een soortgelijke
houding als de populaire kranten
(...). Het Vlaams Belang wordt be-
schouwd als een gewone partij,
wat ook inhoudelijk wordt bewe-
zen aan de hand van fragmenten
(van hoofdredacteur Peter Van-
dermeersch, ToC) als ‘Vlaanderen
evolueert naar een normaal en
gezond politiek landschap’.”

Van de onderzochte
kranten brengt ‘De

Standaard’ de meeste
positieve opiniestukken

over het VB


